کد مطلب:231703 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:234

در شهادت زنان
4- محمد بن فضیل گوید: از حضرت رضا علیه السلام پرسیدم شهادت زنان در نكاح و یا طلاق و یا در رجم جایز است؟

فرمود: شهادت زنان در مواردی كه مردان نمی توانند دخالت كنند جایز است، و شهادت زنان در هنگام نكاح در صورتی كه مردی هم در میان باشد جایز است، و در مورد زنا اگر سه مرد باشند و دو زن مانعی ندارد، و شهادت آنها در موارد طلاق و قتل جایز نیست.

5- حضرت رضا علیه السلام از پدرانش از علی علیه السلام روایت كرده كه از حضرت رسول صلی الله علیه و آله در مورد زنی كه متهم شده بود زنا داده پرسیده شد، و آن زن مدعی بود كه بكر است.

پیغمبر اكرم به من فرمان داد تا زن ها را حاضر كنم و آن ها زن نامبرده را معاینه كنند و صحت و سقم گفته او را معلوم نمایند، زنها پس از معاینه نظر دادند كه آن زن هنوز بكر است.

فرمود: من چگونه زنی را كه هنوز مهر خداوند روی آن هست حد بزنم، و در این موارد شهادت زنان را قبول می فرمود و امضاء می كرد.

6- حضرت رضا علیه السلام فرمود: علت قبول نكردن شهادت زنان در طلاق و رؤیت هلال از این جهت است كه آنها از رؤیت هلال ناتوان هستند و در



[ صفحه 761]



طلاق نیز بیشتر طرف زنان را می گیرند، از این جهت شهادت زنان فقط در موارد ضروری مانند شهادت قابله و یا جاهائی كه جایز نیست مردان در آن بنگرند و حقیقت را دریابند و شهادت بدهند مورد قبول است.

همان طور كه اگر مسلمانی پیدا نشد در موردی شهادت بدهد، جایز است اهل كتاب و مجوس شهادت بدهند و شهادت آنها مورد قبول می باشد، و در قرآن مجید هم به این موضوع اشاره شده است، و هم چنین اگر كودكان در مورد قتل یك نفر در صورتی كه مردی نباشد شهادت بدهند شهادت كودكان قبول است.

7- محمد بن اسماعیل بن بزیع گوید: از حضرت رضا علیه السلام پرسیدم زنی ادعا می كند كه یكی از خویشاوندانش در هنگام مرگ وصیت كرده كه از محل ثلث او یكی از بردگانش را آزاد كنند، و شاهدی در این مورد جز زنها نیست.

فرمود: در این مورد شهادت زنان پذیرفته نیست.